- 4.4.2023
Autor: Eva Zítková, OK MO
Foto: Daniela Hölzelová, OK MO
https://pokos.army.cz/aktuality/manevrovat-pri-pretizeni-9g-dokazou-jen-ti-nejlepsi
Základní školy v Neratovicích a v Čechticích spojuje nejen to, že leží ve Středočeském kraji, ale nově také projekt Příprava občanů k obraně státu (POKOS), který k nim na konci března zavítal. Zaměstnanci odboru komunikace Ministerstva obrany připravili společně s vojáky z 21. základny taktického letectva z Čáslavi a z Krajského vojenského velitelství Praha atraktivní program, během kterého se děti dozvěděly důležité informace o Armádě České republiky, o tom, jak vojáci pomáhají v rámci integrovaného záchranného systému i o čáslavské letecké základně.
Děti z druhého stupně se postupně vystřídaly na šesti stanovištích. V teoretické části si povídaly o vstupu České republiky do mezinárodních organizací jako je Severoatlantická aliance a Evropská unie. Také nabyly nové znalosti o profesionalizaci a modernizaci české armády. Vojáci si pro ně mimo jiné připravili základy první pomoci, sebeobrany, tělesnou přípravu pilotů, přežití i ukázky vojenské výstroje a techniky. V rámci výtvarné soutěže si žáci připomněli 30. výročí vzniku české armády.
Za letu se pilot musí vypořádat s přetížením až 9G
Létání nadzvukovou rychlostí, systematická taktická příprava, odolnost vůči stresu, vysoká odbornost a vynikající fyzická kondice. To je jen několik bodů, které musí zvládat pilot stíhaček JAS-39 Gripen. Za letu stačí několik vteřin a pilot může ztratit vědomí, protože je do sedla stlačován devítinásobnou silou své hmotnosti. Náročný výcvik a skvělá fyzická kondice je pro ně tedy nezbytná. Při některých manévrech na pilota působí přetížení až 9G a přitom se musí plně soustředit na bojovou situaci. To dokáží jen ti nejlepší.
Speciální tělesná příprava pilotů je nezbytná pro přežití
„Nejprve si pilota vycvičíme, pak posadíme do letadla a nakonec, pro případ, že by se musel katapultovat, ho naučíme přežít v neznámém terénu,“ představil dětem svůj program kapitán Jiří Pospíšil – náčelník skupiny speciální tělesné přípravy. „Natrénujeme si nejdřív pozici pilota za letu. Vleže se totiž to silné přetížení snáší lépe,“ vysvětlil, proč začínají trénovat na balančních míčích. Pak dětem vysvětlil, jak postupovat, pokud se ztratí v přírodě. „Nejdůležitější je nezmatkovat. Zamyslete se pořádně, pokuste se zorientovat,“ shrnul to podstatné a naučil děti několik technik, jak si určit světové strany, například podle mraveniště, letokruhů, věže kostela nebo podle hvězd.
Zakamuflované děti i pedagogové
Vojáci s sebou na ukázku přivezli vojenskou Tatru a Toyotu Hillux. Auta byla přístupná všem žákům a podívat se na ně přišli i maličtí žáčci z mateřské školy. Děti z prvního stupně se postupně vystřídaly na stanovišti, kde si s vojáky povídali o práci v armádě, vyzkoušely si vojenskou výstroj a taky maskování. „Maskovací barvy nadchly nejen děti, do kamufláže se s radostí pustili i učitelé. A pak se mohli jít schovat do improvizovaného přístřešku. V balistických vestách a helmách byly pod maskáčovou plachtou k nenalezení,“ konstatoval kapitán Roman Michovský z pražského krajského vojenského velitelství.
Napsal uživatel Daniela Hölzelová dne .